mandag den 24. marts 2014

hjemmelavet pølsehorn til madpakkerne

Hvad skal man fortage sig søndag aften kl 21:30... Nogen går i seng andre begynder at bage pølsehorn på trods af man skal op kl 5 næste morgen.

Lige for tiden er det med at hygge om madpakkerne noget der optager mig meget. jeg selv er ikk glad for en flad madpakke med rugbrødsmadder. Kan huske dem fra den tid man ikk havde køleskabe på skolerne så den lå bare nede i bunden af tasken, mast under bøgerne... med makrel i tomat med mayo eller en gang hønsesalat... lagt på rugbrødet, et smattet stykke rugbrød... NAMS... NOT (Sorry mor ved du læser med...) Så jeg gør alt hvad jeg kan for at lave lidt andet lækkert til mine piger. Bilder mig ind de har det som mig, men Freja er klar modstander af alt andet end rugbrød, Emma er begyndt at være glad for at få andet med, specielt pizzasnegle og pølsehorn. Så søndag aften blev det pølsehorn jeg kastede mig over, en ny opskrift faktisk.

Mine bedste bagebøger er klart dem fra Amo... Den her opskrift er fra deres fødselsdagsbog. 1 gærdej til 9 forskellige udfald.

Opskfriten lyder:
- 500-550 g hvedemel, det er lidt en fingerspids fornemmelse med hvornår den har fået nok, den skal være blød uden at hænge i (jeg har erstattet noget af det med rugmel, var lige en irriterende sjat tilbage ca 100g)
- 75 g smør/margarine
- 50 g gær
- 1 æg
- 2½ dl mælk
- 1 spsk sukker
- 1 tsk salt.

-Mælken lunes og gær opløses her i. Tilsæt herefter alle ingredienserne og rør dejen til den er glat og ensartet.
-Del dejen i 3 og lad den hvile lidt.
-Hver kugle rulles ud og skæres i 6-8 trekanter, kom ketchup på og rul den sammen til et horn.
-Hæves i ca. 20 min, pensles og i ovene ca 10 min ved 220 i a alm ovn eller 200 ved varmluft.



Jeg brugte den samme dej til bollerne om morgenen, der tilsatte jeg lidt kardemomme og ren hvedemel (ja ja ved det med de hvide boller men de smager ski godt) og bollerne fik lov til at hæve til dobbelt str.

Den dej kommer jeg til at bruge en del. Det fede ved den var at man ikk fik fedtede fingre, selv ungerne formede lystigt boller uden de fik dej-fingre... FANTASTISK... For jeg hader fedtede fingre, derfor jeg har anskaffet mig den store køkkenmaskine fra Kenwood.

Jeg har en masse gode idéer til madpakkerne, men ligger du inde med et godt fif så kom endelig med det... Jeg elsker at hygge om de madpakker. Så lader kampen stå mellem symaskinerne og mit køkken, lige for tiden er det klart mit køkken der vinder.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Elsker at få en kommentar med på vejen så smid endelig en lille hilsen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...